Het is altijd mogelijk dat je slankt bent geweest en nu een paar kilootjes bent aangekomen. Zo komen meer dan 50% van de vrouwen die vijftig worden gemiddeld 3 kilo aan. Gezond afvallen is de oplossing voor dit probleem. In het algemeen blijkt dat mensen die slank zijn van natuur een hele andere soort eetpatroon hebben dan de rest. In tegenstelling tot anderen die te zwaar zijn en slank willen worden, die zijn zo erg met eten bezig dat het constant in hun hoofd zit. Uit onderzoek is gebleken dat slanke mensen anders omgaan met eten en maken daarom onbewust precies de goede keuzes. De onderzoekers hebben een aantal punten waargenomen, die ons uitleggen hoe slanke mensen omgaan met hun eetgedrag.

Sla je ontbijt niet over
Ontbijt wordt gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag, het overslaan van deze maaltijd is zeer slecht voor je weerstand. Eet elke dag een goed ontbijt met veel vezels (volkorenbrood bijvoorbeeld). Heb je geen tijd om een ontbijt te maken of te eten maar je wilt toch alle vitamines en mineralen binnen krijgen. Neem dan bijvoorbeeld een groene smoothie.

Eet niet te veel
Slanke mensen stoppen eerder met eten. Als je een vol-gevoel-schaal zou hebben van 1 tot 10, stoppen slanke mensen met eten rond 6 of 7. Andere mensen stoppen meestal tussen 8 en 10. Deze mensen zijn waarschijnlijk al gewend dat ze helemaal vol moeten zitten voordat ze stoppen met eten. Wil jij gezond afslanken dan moet je je eetgedrag veranderen door minder en bewuster te eten. Het is verstandig om jezelf niet helemaal vol te proppen met eten. Onze advies aan jou is als je volgende keer halverwege je maaltijd bent, na te denken over hoe ver je bent op de ‘vol-gevoel-schaal’. Zo wen je jezelf aan om na te denken over het gevoel dat je krijgt als je eet en vol begint te raken. Op deze manier kan je op een gezonde manier afvallen. Een voedingsconsulten in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam of Utrecht (afhankelijk van uw woonplaats) kan hierbij assisteren.

Lichte hongergevoel vermijden (belangrijk bij gezond afvallen)
Vele zien honger als een noodsignaal van het lichaam en willen er zo snel mogelijk iets aan te doen. Als je bang bent voor z´n gevoel dan eet je meestal structureel te veel om het te voorkomen en zal je niet makkelijk slanker worden. Slanke mensen zijn dit gevoel gewend en weten dat het gevoel snel voorbij zal gaan. Ons advies aan jou is stel bewust je lunch paar uur uitstellen en de snacks die je tussendoor wilt eten overslaan. Je moet ervoor zorgen dat je het lichte hongergevoel uit te stellen. Het is verstandig om je te laten wennen hieraan. Je moet je geest hierop trainen zodat je niet snel naar de koelkast grijpt als je het gevoel gaat krijgen dat je honger hebt. Dit heeft alles met je mentale gevoel te maken. Als je de hele dag eraan gaat denken dat je honger hebt en je zelf gaat verplichten om te eten dan grijp je veel sneller naar snacks of eten tussendoor. Je moet dus ervoor zorgen dat je niet te veel aan je hongergevoel denkt. Zorg ervoor dat je afleidingen vindt om je hongergevoel te vermijden.

Bij verantwoord afvallen voor senioren staat minder eten dan normaal centraal. Ook het eten van koolhydraatarme maaltijden kan helpen. Zorg ervoor als je dorst hebt een glas water te nemen in plaats van frisdrank. Sla je ontbijt niet over en eet 3 boterhammen tijdens de lunch die minder calorieën bevatten. Zorg dat je tijdens het diner jezelf niet volpropt. Neem je tijd voor de maaltijd en stop met eten als je halfvol bent. Je kunt gezond afslanken door de tussendoortjes te vermijden en vaker fruit eten.