Gezond eten en afvallen
Hier vind je tips over gezondheid voeding in combinatie met het afvallen. Ben je bewust wat je eet, je voeding is erg belangrijk. Je lichaam heeft energie nodig voor een goede stofwisseling. Om het makkelijk te houden neem je meer voeding dan je nodigt hebt, dat wordt opgeslagen in het lichaam als vet en zul je zwaarder worden. Neem je minder voeding dan je lichaam nodig heeft, dan zul je afvallen, want dan zal het lichaam de opgeslagen energie vetten gaan gebruiken voor de stofwisseling. De energie die je lichaam nodig heeft wordt gehaald uit je voeding en verschilt per type maaltijd.

De Schijf van Vijf
De Schijf van Vijf, gebaseerd op de Richtlijnen van goede voeding helpt de consument bij het maken van een gezonde voedselkeuze. Het Voedingscentrum is verheugd dat het nieuwe advies van de Gezondheidsraad aantoont dat eten volgens de Schijf van Vijf niet alleen gezond, maar in bijna alle gevallen ook ecologisch verantwoord is. Het Gezondheidsraad-advies geeft twee richtlijnen die zowel gezondheidswinst als milieuwinst opleveren:

  1. Plantaardige Voeding: Gebruik minder dierlijke en meer plantaardige voeding. Minder vlees en zuivel en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers geven een lager risico op hart- en vaatziekten. Tegelijkertijd is de productie van granen, groente en fruit wat betreft uitstoot van broeikasgassen en landgebruik milieuvriendelijker dan de productie van vlees en zuivel.
  2. Te hoog Lichaamsgewicht: Verminderen van de energie-inname bij een te hoog lichaamsgewicht, met name door minder niet-basisvoedingsmiddelen te gebruiken, als dranken en producten met suiker, snoep, koek en snacks. Een gezond gewicht hangt samen met een lager risico op diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Als Nederlanders minder van deze uitzonderingsproducten gaan eten en drinken, zorgt dat voor gezondheidswinst. Tegelijkertijd vermindert een lagere consumptie de vraag naar deze voedingsmiddelen, waardoor de productie zal dalen en daarmee ook de ecologische belasting.

Verder meldt de Gezondheidsraad dat de aanbeveling om twee keer per week vis te eten, ecologisch belastend is. Dit kan voor een groot deel worden ondervangen als consumenten een duurzame keuze maken: wilde vissoorten die niet worden overbevist of milieuvriendelijk gekweekte vis. Tenslotte geeft de gezondheidsraad aan dat er milieuwinst geboekt wordt als de verspilling van voedsel wordt teruggedrongen.

Onze tips voor gezond en duurzaam eten

  1. Eet minder grote porties vlees of kies vaker vleesvervangers. Goede opties zijn: peulvruchten, noten, soja (tofu, tempe) en kant-en-klare vleesvervangers op basis van tarwe, soja of lupine.
  2. Bestel het kookboek Verrassend Anders, vandaag geen vlees.
  3. Eet minder zuivel. Dat kan het beste door weglaten van uitzonderingsproducten, zoals: volvette kaas, roomboter, ijs, koffiemelk, slagroom, gezoete zuiveltoetjes en kookroom.
  4. Eet meer groente en fruit. Je kunt groente ook tussen de maaltijden door eten, of twee verschillende soorten groente bij de avondmaaltijd serveren.
  5. Drink kraanwater in plaats van zoete dranken. Thee en koffie zonder suiker zijn ook goede opties, maar hebben een wat hogere milieubelasting dan kraanwater.
  6. Gebruik de Klimaatweegschaal en kijk welke invloed jouw eten op het klimaat heeft.
  7. Als je vis eet, kies dan een vissoort die duurzaam gevangen of gekweekt is. Dit kun je opzoeken in de Viswijzer.
  8. Let goed op portiegrootte om verspilling te voorkomen. Weeg ongeveer 80 gram per persoon droge pasta en rijst af of reken gemiddeld 4 aardappelen per persoon.