Er zijn veel mensen die savonds op bed gaan liggen en zonder problemen binnen enkele minuten in slaap vallen. Helaas zijn er ook ontzettend veel mensen die soms uren wakker liggen en maar niet in slaap kunnen komen. Andere mensen worden zonder directe aanleiding midden in de nacht wakker en andere mensen worden gedurende de hele nacht verschillende keren wakker.

Het belang van 8 uur slaap

Iedereen weet dat slapen noodzakelijk is, gemiddeld heeft een mens toch al gauw 7,5 tot 8 uur slaap per dag nodig om overdag goed te kunnen functioneren. En ondanks dat veel mensen op tijd naar bed gaan om hun 8 uur slaap mogelijk te kunnen maken, is het lang niet voor iedereen vanzelfsprekend dat 8 uur in bed liggen ook gelijk staat aan 8 uur slaap.

Gemiddeld slaapt een mens zo’n 25 jaar van zijn totale leven. Het belang van slapen is dat je tijdens je slaap alle zaken waar je overdag mee bezig bent kunt verwerken. Je kunt alle zaken van die dag een plaatsje geven en orderen. Daarnaast krijgen ook je spieren en organen alle rust, om alles van de dag ervoor te verwerken en om voor de volgende dag voor te bereiden.

Wanneer je niet genoeg slaapt, kan dit invloed hebben op je concentratievermogen tijdens de dag, je geheugen kan slechter worden, daarnaast neemt ook je afweersysteem af, waardoor je sneller ziek kunt worden.

Hoe kan ik mijn slaap stimuleren?

Wanneer je slaapproblemen hebt en moeite hebt om in slaap te koen zijn er verschillende dingen die je kunt proberen om het slapen te stimuleren

  • Probeer voor het slapen geen grote inspanningen te doen
  • Probeer een aantal uren voor het slapen gaan de lichten geleidelijk aan wat te dimmen.
  • Probeer ook grote en kleine beeldschermen te vermijden, het felle licht zorgt er namelijk voor dat je lichaam denkt dat je nog niet moet gaan slapen
  • Probeer 2 uur voor het slapen gaan niet meer te eten en ook geen koffie en alcohol te drinken
  • Tot slot is het ook van groot belang om de slaapkamer goed in te richten. Het is belangrijk dat de kamer goed donker is, dat er frisse lucht binnen kan komen en dat er een goed bed met een goed matras aanwezig is.

Hoe voeding kan bijdragen aan een betere nachtrust

Een belangrijke stof voor de nachtrust is melatonine. Er zijn speciale pilletjes die je kunt gebruiken. Maar wist je dat je stofje ook voor een groot deel via voeding binnen kunt krijgen. Hieronder een overzicht met producten die zeer geschikt zijn om aan de benodigde melatonine te komen. Voor meer info kun je ook een kijkje nemen op onze dieetmaaltijden pagina. Beschikbaar door het hele land: van Amsterdam tot Groningen en van Leeuwarden tot Kerkrade.

Product Melatonine gehalte (ng/gram)
Mango 0,7
Banaan 0.66
Kers 18
Lijnzaad 12
Zonnebloempit 29
Amandel 39
Venkel 28
Goji bes 103
Kardemom 15
Haver 90.6
Sint Janskruid blad 1750
Sint Janskruid bloem 4390
Scutellaria biacalensis, wortel 7110