De dreiging van het coronavirus neemt steeds verder toe. In Nederland neemt het aantal besmettingen steeds verder toe. En ook in omringende landen is de situatie kritiek. Het kabinet neemt dan ook strenge maatregelen. Dit om de verspreiding van het virus in te dammen. Mensen wordt geadviseerd om bij klachten thuis te blijven, om grote bijeenkomsten te vermijden, en om zoveel mogelijk thuis te werken. Ook scholen, kinderdagverblijven en horeca sluiten de deuren. Voor kwetsbare groepen zoals ouderen en mensen met een verminderde weerstand geldt dat ze zoveel mogelijk grote gezelschappen en het OV moeten mijden. Ook wordt geadviseerd om het bezoek aan kwetsbare personen te beperken. Maar hoe zit het mijn mijn kant-en-klaar maaltijden aan huis? Kan ik nog veilig gebruik maken van mijn maaltijdservice? In deze blog lees je er alles over.

Updates 17 maart 2020

  • Vanaf zondag 15 maart gelden er extra scherpe maatregelen in Nederland om verspreiding van het coronavirus in te dammen
  • Scholen sluiten, de horeca gaat dicht en mensen moeten zoveel mogelijk thuiswerken
  • Ouderen en zwakkeren wordt geadviseerd om grote gezelschappen en het OV te mijden, en dus zoveel mogelijk thuis te blijven
  • Mensen wordt ook geadviseerd om bezoek aan kwetsbare mensen (ouderen, zieken) zoveel mogelijk te beperken
  • De supermarkten zijn geopend, maar wees hier extra alert: neem voldoende afstand en raak niet onnodig producten aan
  • Boodschappen bezorgdiensten hebben het drukker dan normaal. Het kan zijn dat deze websites traag werken en/of dat alle bezorgmomenten vol zitten
  • Het afhalen van eten is niet toegestaan, het bezorgen van maaltijden aan huis is wél toegestaan
  • Aanbieders van maaltijden aan huis zoals Uitgekookt, Food Connect of Apetito hebben geen problemen. Je kunt dus gewoon de maaltijden aan huis laten bezorgen. Wel nemen zijn extra maatregelen. Daarover meer in deze pos

Kan ik gewoon mijn kant-en-klaar maaltijden aan huis laten bezorgen?

Door de dreiging van het Convid-19 virus maken veel mensen zich zorgen. Dit geldt in het bijzonder voor ouderen. Hoe kom ik aan mijn dagelijkse maaltijd? Mag mijn familie mij nog wel bezoeken? En kan ik zelf nog wel de deur uit? Ontzettend veel vragen. In de lijst met maatregelen van de Rijksoverheid vind je alle actuele verscherpte maatregelen die op dit moment van toepassing zijn in Nederland. Inmiddels hebben ook verschillende maaltijdservices een statement of update gegeven. Hieronder vind je van alle bekende aanbieders van maaltijden aan huis de actuele maatregelen. In het algemeen is het goed om op te merken dat je nu gewoon veilig gebruik kunt maken van de maaltijdservice. De maaltijden worden gewoon op tijd bezorgd, en er zijn ook geen problemen met de aanlevering van ingrediënten. Het is bekend dat verschillende aanbieders wel extra aandacht geven aan voedselveiligheid en extra hygiënemaatregelen treffen.

Uitgekookt
Uitgekookt heeft een update naar buiten gebracht via haar website en de Facebook pagina. Hieruit maken we op dat de dienstverlening gewoon wordt voortgezet. “Onze koks en bezorgers maken het mogelijk om iedereen te kunnen blijven voorzien van lekkere & gezonde maaltijden”, zo lezen we.

  • In de keuken worden de strengste eisen op het gebied van hygiëne gehanteerd
  • Verspreiding van het virus via voedsel is überhaupt niet mogelijk (bron: RIVM)
  • Alle medewerkers zijn geïnstrueerd m.b.t. persoonlijke hygiëne en wat te doen bij eventuele klachten.
  • Alle bezorgers nemen extra voorzorgsmaatregelen. Denk aan het vermijden van fysiek contact en het gebruik van desinfecterende handgel.

Food Connect en Eten met Gemak
Food Connect en Eten met gemak hebben ook een update op haar website geplaatst. Hier lezen we dat het bedrijf de maaltijden gewoon blijft bezorgen zoals klanten dat gewend zijn. Het advies is om gepaste afstand de houden van de bezorgers en om de menukaart vast bij de hand te hebben. Bij klanten die niet mobiel zijn worden de maaltijden nog wel in de koelkast gezet, maar ook hier is gepaste afstand nodig. Voor en na elke bezorging desinfecteren de bezorgers de handen met handdesinfectiemiddel. Verder worden de maaltijden met de grootste mogelijke zorg en onder de strengste hygiënevoorschriften klaargemaakt. Een algemene opmerking: het virus kan zich niet verspreiden via het karton of het plastic.

Apetito
Apetito merkt dat het nu een stuk drukker is dan normaal. Het bedrijf vraagt haar klanten dan ook om hier rekening mee te houden en op tijd de bestellen. Eventueel kunnen de maaltijden ook via de webshop worden besteld (i.p.v. telefonisch, om de medewerkers te ontzien). Verder houdt ook Apetito zich aan alle hygiëneregels en de aanbevelingen.

  • De maaltijden worden niet langer bezorgd tot in de keuken, maar uitsluitend nog tot aan de voordeur
  • Uitzonderingen zijn mensen die niet mobiel genoeg zijn om de maaltijd af te halen bij de voordeur
  • Alle medewerkers zijn geïnformeerd over strenge hygiëneregels (denk aan handhygiëne en bijv. niet schudden van handen)

Maaltijdservice.nl
Van de organisatie Maaltijdservice.nl hebben wij nog geen officiële  statement of update gezien op de website of sociale kanalen. Wij gaan er dus van uit dat het bedrijf gewoon maaltijden blijft bezorgen en dat er geen problemen zijn rondom de toelevering. Op het moment dat er meer bekend is dan updaten wij deze blog z.s.m. 

Van Smaak
Op de website van de maaltijdserivce Van Smaak vinden we een uitgebreid document m.b.t. het coronavirus. Het is duidelijk dat Van Smaakt dit uiterst serieus neemt en verregaande maatregelen treft om de veiligheid van haar medewerkers en klanten te waarborgen. Zo worden medewerkers gecheckt en uitgebreid voorgelicht wat betreft maatregelen m.b.t. persoonlijke hygiëne en hygiëne op de werkvloer. Op alle locaties vinden extra controles plaats om te kijken of de strenge hygiëneregels worden nageleefd. Ook wordt er extra schoongemaakt op de locaties. Ook voor de chauffeurs zijn er verschillende extra maatregelen. Zij komen niet meer op de bedrijfsruimtes, gebruiken een hand-desinfectiemiddel en hebben speciale instructies ontvangen voor maximale hygiëne tijdens de maaltijdbezorging

Veelgestelde vragen over corona en maaltijden aan huis voor ouderen

Aanvullende vragen of zijn er nog onduidelijkheden m.b.t. maaltijden bezorgen aan huis voor ouderen in tijden van het coronavirus? Hieronder verzamelen wij de meest gestelde vragen in een handige FAQ. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact op met de klantenservice.

Worden mijn maaltijden nog gewoon aan huis bezorgd?

Ja, de maaltijden worden op dit moment allemaal bezorgd. De grote Nederlandse maaltijdservices beschikken over voldoende capaciteit om alle maaltijden bij ouderen en gezinnen thuis te bezorgen. 

Nemen de maaltijdservices ook extra maatregelen?

Ja, alle maaltijdservices nemen extra maatregelen om de veiligheid van hun dienstverlening te waarborgen. Bezorgers gebruiken handdesinfectiemiddel en vermijden fysiek contact. De maaltijden worden meestal tot aan de voordeur bezorgd, en niet tot in de keuken. Ook in de keukens en in de inpakafdelingen gelden er aangescherpte maatregelen rondom persoonlijke hygiëne. 

Is mijn kant-en-klaar maaltijd veilig om te eten?

Ja, de vriesverse- of koelverse maaltijden zijn allemaal 100% veilig om te eten. De keukens werken standaard al volgens de strengste hygiënevoorschriften, en dit is nu nog verder aangescherpt. Verder is het goed om te weten dat het virus zich niet kan verspreiden via het karton of het plastic van de verpakking. Het advies is wel om afstand te houden tot de bezorger.

Is het slim om gebruik te maken van een maaltijdservice?

Voor ouderen en kwetsbare mensen is juist nu de maaltijdservice een zeer verstandige oplossing. Je eet namelijk maaltijden die onder zeer strenge voorzichten worden klaargemaakt, ingepakt en bezorgd. Verder vermijdt je onnodig contact in bijvoorbeeld de supermarkt of winkel.